« Bani

Finante pentru non finantisti - partea II

Marii noastre majoritati ne sunt familiare cuvintele din titlu - analiza cost-beneficiu.

Astfel combinate, definesc un instrument pe care multi dintre noi il folosim, intr-o forma mai simpla sau mai elaborata, pentru a evalua un viitor demers investitional, de business sau privat.


Intr-adevar, utilizata cu pricepere, analiza cost-beneficiu ne poate da rapid o imagine clara asupra rentabilitatii investitiei dorite, dar si a perioadei in care o putem recupera.

Ieri am vorbit despre falsele mistere ale liniei de titlu .

Va propun sa lasam acum toate cifrele deoparte si sa fixam cateva principii (ilustrate, mai toate, in povestea noastra) care sa ne ghideze in realizarea mai corecta a Analizei cost-beneficiu:

1. Toate beneficiile se evalueaza in BANI (lei, euro, lire turcesti, oricare, cu conditia sa fim consecventi). De ce? Pentru ca, pur si simplu, e singurul numitor comun la indemana intr-un business, dar si intr-un proiect personal.

2. Analiza cost-beneficiu implica, absolut mereu, ESTIMARI. Nu putem vorbi, nici la costuri, nici la beneficii, de masurare, pentru ca ne aflam intr-un moment de timp ANTERIOR realizarii investitiei in cauza, si cu atat mai mult anterior fructificarii beneficiilor sale. Sigur, sunt linii in tabel pe care le putem estima foarte precis (costuri fixe, pe baza ofertelor, spre exemplu) dar si aici putem avea variatii (fluctuatii de curs valutar sau costuri de transport suplimentare pe timp nefavorabil, pe acelasi exemplu).

Iata de ce e foarte important sa ne documentam atent si sa obtinem suficiente informatii credibile pentru a fi in masura sa facem estimari pe care sa ne putem baza, mai departe, decizia de a investi.

3. Primul pas intr-o analiza riguroasa este IDENTIFICAREA COMPLETA a tuturor costurilor si beneficiilor relevante. Asa cum ati vazut in povestea noastra, Mihai nici n-a incercat sa verifice corectitudinea valorilor propuse de Gelu, vazand, dintr-o privire, ca acesta din urma nu parcursese acest prim pas.

Acest pas nu se face, de regula, de unul singur. E bine sa apelam aici la colegi, profesionisti, experti, referinte si informatii scrise, pentru ca doar asa il putem parcurge corect. As atrage totusi atentia: totul trecut prin filtrul relevantei. Atunci cand decidem sa cumparam, de pilda, un telefon mobil, nu luam in calcul costurile legate de depozitarea manualului de utilizare.

4. Referinta temporala. Generic si general, o analiza cost-beneficiu tine seama de costurile si beneficiile evidentiate pe toata DURATA DE VIATA a investiei respective. Ne raportam totusi, de regula, in calculul diversilor indicatori, la perioade de timp uzuale (an, luna). In ce priveste beneficiile, e chiar abordarea fireasca, pentru ca, de cele mai multe ori, ele chiar survin treptat, de-a lungul unor perioade mai mari de timp.

Costurile, insa, sunt de doua feluri: costuri periodice (service echipamente, consumabile, etc) si costuri ocazionale / initiale (achizitii de utilaje, terenuri, etc. - investitia propriu-zisa). E important, iata, si MOMENTUL cand imi trebuiesc banii pentru investitie. Pentru ca-i o discutie mai lunga, despre acest aspect voi reveni, probabil, intr-un articol viitor.

5. Costurile si Beneficiile sunt estimate, intotdeauna, din perspectiva celui care realizeaza investitia. Asta introduce, intr-adevar, o doza de SUBIECTIVISM CONJUNCTURAL, mai ales in privinta beneficiilor, si in special a celor intangibile.

Iata de ce, spre exemplu, nu comparam costul taxei de parcare in aeroport cu beneficiul mersului pe jos si cu costul tocirii flecurilor la pantofi, atunci cand riscam sa pierdem avionul, dar ne gandim la asta, poate, atunci cand mergem la plimbare in Herastrau.

Ei, si acestea fiind zise, sa ne intoarcem la modelul nostru.
E investitia rentabila? Si, daca da, in cat timp isi recupereaza Mihai banii?

Daca v-a dat 196 de zile, scrieti-mi sa-mi transmiteti impresiile voastre pe dragos.popescu@diagma.ro . Daca nu, scrieti-mi sa-mi spuneti unde-am gresit!



">




Scris de Dragos Popescu, Trainer Asociat - Extreme Training

The way to excellence!

Despre Autor
Dragos Popescu si-a construit cariera de consultant si trainer pornind de la o solida experienta directa in business. A ocupat pozitii manageriale de varf , in particular in industria telecom (Sales Manager - Bel Pagette, Customer Service Manager - Vodafone, Operations / Country Manager - Motorola). In prezent Dragos sustine cursul de Finante pentru non- finantisti: http://www.traininguri.ro/ro/curs-finante-pentru-non-finantisti/


Newsletter Ele.ro