« Femei de afaceri

Alina Sturdza: "Daca faci doar ce e bine pentru tine, la un moment dat se termina!"

Am cunoscut-o pe Alina Sturdza, presedinte CAPRA NERA by DEESSE of Switzerland, o femeie care a reusit in afaceri facand ceea ce ii place cel mai mult: daruind.

Alina Sturdza marturiseste ca a facut mereu lucrurile gandindu-se cum poate sa faca bine oamenilor. Un principiu care poate parea absurd, intr-o lume care pune mai presus de orice banii, dar care in cazul afacerii pe care o conduce s-a dovedit a fi, de fapt, esential.

Desi sunteti la conducerea uneia dintre cele mai mari companii de vanzari directe din Romania, stim destul de putine lucruri despre dumneavoastra.

Inca nu este cea mai mare din Romania, dar de departe este o companie care va vinde cel mai bine. Avem o imagine extraordinara, deoarece noi niciodata nu am mintit pe cineva sau am fi spus despre un produs ca ar face ceva si nu face. Intotdeauna am fost foarte onesti cu oamenii si oamenii la un moment dat apreciaza chestia asta. Nu pot sa ma laud ca suntem cea mai mare companie de vanzari directe din Romania, dar in privinta produselor si strategiei de marketing suntem o companie solida si o companiei care ofera poate cel mai mult colaboratorilor.

Mi-ar placea sa stiu cum au fost inceputurile, acum 13 ani , cand ati inceput de la zero un business care a devenit de succes?

Eu am inceput cu adevarat in 2003, momentul a coincis cu nasterea baiatului meu cel mic. Am doi copii, o fiica de 22 de ani si un baietel de 10 ani. Am inceput cu adevarat in urma cu zece ani, cand aveam 32 de ani, desi bazele e adevarat ca le-am pus acum 13 ani. A durat trei ani sa inteleg ce vreau din business-ul asta, care este drumul si ce fel de produse as dori sa ofer consumatorilor.

Am inceput intr-adevar de la zero, mai exact de la 4 camasi de barbati care la vremea respectiva, erau mandria mea! Aceste camasi erau facute in Romania, lucram cu o fabrica din Pitesti si o alta din Oltenita, si am fost foarte mandra ca noi, in comparatie cu alte companii, dadeam bani pentru materia prima si manopera in Romania si le vindeam tot in tara, dar faceam si exprorturi catre compania noastra mama DEESSE. Am facut exporturi de zeci de mii de bucati de camasi. Ne-am lansat asadar cu textile, iar apoi am introdus si cosmetice. Acum imi pare rau ca nu mai exista fabrici de tesaturi si imi pare rau ca nu putem sa facem asa de multe in Romania.

Cum ia nastere un produs nou?

Mie imi place mai mult sa ofer cadouri, decat sa primesc cadouri. De fiecare data cand primesc un cadou mi-e si rusine. Inca din copilarie imi placea insa sa daruiesc. Si atunci, prin produsele minunate pe care le avem pot sa imi exprim cea mai mare dorinta, aceea de a darui. Daruiesc calitate prin produsele pe care le testez personal inainte sa prinda forma finala, le gandesc personal. Din aceste motive creatia unui produs poate sa dureze si pana la doi ani, dar in niciun caz nu mai putin de 9 luni, pentru ca un lucru bun se face in cel putin 9 luni ca si un copil!


Alina Sturdza, Romanita Iovan, Deniza Ahanyans, Dalia Pusca
Cu siguranta exista cel putin un moment in cariera dvs. pe care il considerati memorabil. Ni-l puteti impartasi?

Dupa ce am depasit perioada de inceput, din 2003 am inceput sa mergem foarte repede. Aveam cresteri lunare semnificative, iar de la an la an veniturile cresteau si cu 150%. A mers foarte bine pana in 2009 cand a venit vestea despre criza, criza inca nu aparuse. Aceasta criza a coincis si cu o criza in viata personala, am schimbat partenerul de viata. Cand imi era cel mai greu am reusit sa imi dau seama care imi sunt prietenii adevarati si cine a fost prieten de conjunctura. Acest moment chiar m-a marcat si mi-a schimbat si viata si conceptia despre viata. Acum insa lucrurile sunt bine, suntem din nou in expansiune, avem o echipa formata si din oameni care sunt langa noi de mult timp, dar si din oameni noi. Anul 2009 a fost deci unul foarte important!

De ce stie lumea atat de putine lucruri despre dvs? Nu va place sa va expuneti?

Niciodata scopul meu nu a fost acela de a tipa "sunt si eu aici". Eu sunt un simplu om care imi fac treaba, o treaba care insa imi si place. Si asta e foarte important: ca un om sa reuseasca in viata, trebuie sa faca exact ce ii place, sa faca ce e bine pentru el, dar si pentru ceilalti. Daca faci doar ce e bine pentru tine, la un moment dat se termina!

Care este cel mai mare risc pe care vi l-ati asumat ca om de afaceri?

Norocul meu a fost, ca eu de mica, am fost mai aventuriera. Adica eu intai faceam si dupa ma uitam inapoi la ce am facut. Dar, de fiecare data cand faceam ceva, faceam cu cea mai mare pasiune. Cand fumam, fumam 3 pachete in doua zile, daca fac o afacere sau un produs atunci il fac cu toata dedicarea.
Nu m-am gandit niciodata la riscuri si nu ma gandesc nici acum. Daca ti-e frica, nu crezi in Dumnezeu! Iar eu cred in Dumnezeu!

Care sunt principalele obstacole ale unui om de afaceri in Romania? Exista si avantaje?

Intr-adevar sunt tot felul de obstacole. Statul nostru este destul de sarac si atunci incearca sa gaseasca tot felul de variante sa ne taxeze. Avantajul insa pentru oamenii de afaceri din Romania este enorm, deoarece piata romaneasca nu stie inca toate posibilitatile si toate produsele care exista pe pietele vestice. Daca vrei sa te lansezi cu ceva nou si cu ceva ce consideri ca este un lucru bun, ai foarte multe posibilitati de afaceri in Romania. E insa important sa vrei, sa crezi si e important sa nu ai o impresie proasta despre poporul tau, ca nu este adevarat. Fiecare popor are lucrurile lui bune si lucruri rele. Eu ador poporul roman!

Va implicati si in partea de creatie, inovatie a produselor (ma refer la cele care se comercializeaza in Romania)?

Ma implic personal in toate produsele noastre care poarta marca Capra Nera si Alive, imi asum responsabilitatea pentru ele. Imi plac produsele care sunt foarte bune pentru confortul cotidian. Mie personal imi place foarte mult sa fiu organizata si pentru asta fiecare lucru din jurul meu trebuie sa fie util.

De exemplu imi place foarte mult un pat bun! O zi buna, incepe intotdeauna cu un somn bun. Iar pentru asta am relizat cel mai bun set de pat. Apoi imi place sa cobor din pat intr-o pereche de papuci care imi fac bine la picioare si sa ma spal cu produsele corecte din punct de vedere cosmetic, care curata pielea, dar si hidrateaza. Si m-am gandit apoi si la cat de important e confortul in bucatarie, astfel am lansat pe piata seturi de vase care usureaza munca oricui si gatitul e o placere. Casa e o cetate pentru om si orice lucru din casa care iti alunga stresul mi se pare un lucru extraordinar. Toate proiectele actuale si viitoare vor fi pentru binele omului.

Produsele cosmetice le testez personal. Eu am pielea foarte sensibila si de exemplu ceea ce nu imi face mie rau, nu le va face nici altora. Sunt alergica la produsele de proasta calitate. E un lucru extraodinar sa ai acasa tot ce e nevoie pentru confortul tau cotidian, din momentul in care te-ai trezit si pana cand mergi seara la culcare. Si de aceea ma implic in creatia produselor noastre cu mare placere si nu cred ca am sa obosesc vreodata sa fac asta.


Ce noutati sunteti pregatiti sa aduceti pietei?

Lucrez la un proiect, o idee pe care vreau sa o preiau. Este vorba despre un lucru foarte necesar in orice casa, care in America exista de multa vreme si anume un tocator de alimente care se monteaza sub chiuveta si toate resturile sunt tocate marunt, iar cu ajutorul apei ajung in canalizare. Astfel, nu ai gunoi biologic, nu ai mizerie, miros in casa. Poti sa reciclezi mai simplu si evident faci si economie, mai ales daca stai la casa si platesti pentru gunoi.

Daca de maine ati fi nevoita sa faceti altceva, ce domeniu ati alege?

N-as schimba domeniul! Pot sa fac orice altceva, am atat de multe idei, nu am finantare pentru toate din cauza crizei, insa as construi in continuare afaceri prin care sa fac bine oamenilor. Indiferent ce voi incepe vreodata va fi intotdeauna pentru sanatatea omului, cu oamenii si intotdeauna cu cele mai bune produse de pe piata.

Stiu ca sustineti initiativa, antreprenoriatul, practic colaborati cu oameni care au reusit sa isi construiasca propriile afaceri.

Pe langa calitatea produselor, afacerea are si o valoare in plus prin faptul ca noi oferim un job pentru fiecare doamna care vrea sa aiba o activitate in domeniul vanzarilor si in leadership. Reusesc cei care vor si le place sa faca bine, cei care plac oamenii. Noi dam posibilitatea oamenilor, in special doamnelor datorita naturii produselor, sa castige bani in plus. Aceasta devine pentru fiecare o "afacere proprie" si chiar castiga bani frumosi.

Multe doamne au venit la noi coplesite de probleme, de diferentele de statut dintre ele si restul prietenilor lor, plictisite de vorbele obisnuite si aici la noi gasesc un nou stil de viata, un scop nou, incep sa aiba o activitate, sa fie importante. E foarte frumos cand vezi asta!

Eu de exemplu cand am inceput aceasta afacere am spus ca daca eu as putea ajuta cel putin 1000 de doamne sa vada partea buna a vietii, nu am trait degeaba. Chiar imi place foarte mult cand oamenii reusesc, cu putin ajutor, sa isi schimbe viata sau sa isi schimbe statutul social cu ajutorul nostru.

E totusi nevoie de un minimum de experienta pentru a putea intra in aceasta afacere?

Toate doamnele care vin la noi si isi doresc sa lucreze si sa reuseasca nu au nevoie de experienta, insa au nevoie de dorinta de a face ceva, de a lucra cu oamenii si inclinatia spre estetica, daca vrei, adica dorinta de a ajuta oamenii sa gaseasca ceva potrivit lor. Nu trebuie sa vina cu dorinta de a vinde si atat. Doamnele acestea stau cu noi trei luni, apoi dispar. Nu poti sa reusesti asa cu produsele noastre, deoarece fiecare produs este facut cu dragoste si trebuie dat mai departe cu dragoste.

Promovati produsele pe baza de ingrediente naturale si un stil de viata sanatos. In ce masura sunt interesati romanii de aceste aspecte?

Sa stiti ca romanii sunt foarte interesati de produsele naturale si un stil de viata sanatos. Interesul a crescut in ultimul timp, probabil si pentru ca apar din ce in ce mai multe cazuri de cancer sau alte boli incurabile care alarmeaza pe oricine si de aici deciziile pe care le luam fiecare dintre noi pentru a ne schimba viata. Produsele Eco sau Bio merg foarte bine pe piata romanesca, chiar daca nu sunt Eco sau Bio pentru ca nu e suficient sa scrie asta pe eticheta.

Dupa parerea mea nu toate produsele bio sunt sanatoase. De aceea noi avem produse elvetiene sau produse in Israel, in Europa, unde legislatia este foarte stricta in privinta ingredientelor. Ma bucur ca si in Romania oamenii sunt atenti cu sanatatea lor, in special cu mancarea, mai ales daca luam in considereare teoria ayurvedica care spune ca "suntem ceea ce mancam". Trebuie sa ne uitam ce mancam si mai ales cate ingrediente raman in mancare dupa ce o preparam. Si pentru asta noi am gasit o solutie, prin vasele pe care le vindem si care pastreaza toti nutrientii si vitaminele din ingrediente.


Dalia Pusca, Alina Sturdza

Putem spune ca acum, in perioada asta dificila care pare ca nu se mai termina, reusiti sa oferiti oamenilor un "job sigur"?

Oferim un job celor care doresc sa lucreze cu adevarat si celor carora le place calitatea, care simt mereu nevoia sa invete si sa se perfectioneze. Sunt multe doamne care traiesc din asta de peste 10 ani, deci da, putem vorbi de un "job sigur". Trebuie doar sa tina cont de ceea ce le spunem ca este bine sa faca si sa aiba vointa necesara pentru a lucra! In orice caz job-ul nostru e mai sigur decat daca te-ai angaja undeva fiindca atunci cand lucrezi la un patron si au un program fix, poate sa vina altcineva in locul tau, pot veni restructurari si atunci ramani fara loc de munca, ajungi in prag de pensie si esti dat afara si asa mai departe. Cand vrei sa lucrezi in domeniul vanzarilor, job-ul nostru poate sa fie sigur!

De ce produs din portofoliu sunteti dependenta?

De multe. Asta este un minus la produsele noastre. Ele sunt foarte bune, dar dau dependenta! Daca se intampla sa nu avem pe stoc, atunci e o adevarata problema pentru ca nu prea gasesti alt produs de calitatea asemanatoare. Nu poti fara ele si nici nu vrei fara ele, asta e problema! Sunt dependenta de Aqua Argenta care ma ajuta sa ii mentin sanatatea fiului meu cel mic, care refuza sa manance legume si fructe. Dar si de multe alte produse: de pernele noastre, de cremele si sampoanele pe care le avem, de vasele noastre pe care nu as putea sa le inlocuiesc cu altele, de foarte multe alte produse.

A fi om de vanzari nu e tocmai cel mai simplu lucru. Dupa parerea mea nu oricine poate sa vanda. Dumneavoastra ce parere aveti?

Si eu sunt de-acord. Nu oricine poate sa vanda. Vanzarea la noi insa nu este o vanzare in sine, clasica, e mai mult o recomandare. Adica eu iti recomand produsele de care tu ai nevoie si tu faci alegerea. Nu facem vanzarea clasica prin care mai mult trezesti dorinta de a cumpara, ci noi stim ca tu ai nevoie de lucrul acesta si iti recomandam produsul potrivit pentru tine. Asta e tot! Vanzarea la noi e un lucru simplu, daca omul are bani. In strainatate, oamenii au bani pentru produsele noastre, in Romania nu au toti, dar n-am intalnit pana acum pe nimeni care sa zica ca nu isi doreste produsele noastre, dar am intalnit foarte multi oameni care nu si le pot permite. De aceea am si lucrat la un nou proiect, pe care il lansam acum, e vorba de un nou tip de "piramida" cum o numim noi, pentru oamenii care au nevoie de sustinere financiara.

Mediul online se dezvolta rapid. Ma gandesc ca un business care se bazeaza pe vanzari directe, unde interactiunea directa cu clientul este esentiala, suporta niste schimbari in pas cu tehnologiile care apar. Ati fost nevoiti sa schimbati, sa adaptati?

Noi avem cea mai perfomanta platforma comerciala, care a facilitat legatura cu doamnele nostre. Prin mediul online am reusit de asemenea sa aflam parerea adevarata a pietii despre noi, am avut doar surprize placute si m-am bucurat enorm. De asemenea am incercat sa comercializam si produsele online si cu toate ca stiam, ne-am mai convins inca o data, ca produsele noastre nu pot sa fie vandute pe internet. Nu poti sa explici online cat de comoda si moale este plapuma de exemplu. Nici culoarea, nici gustul si nici senzatiile nu le poti simti online. In plus prezentarile noastre sunt prilej de socializare si distractie. Oamenii intotdeauna o sa aiba nevoie de oameni, nu poti sa transmiti totul virtual!

Ce pasiuni aveti?

De la 16 ani una dintre dorintele mele a fost sa nu devin batrana si bolnava si pentru asta ma ajuta si produsele, dar si doua vacante ale mele personale, in fiecare an, lucru pe care l-am stabilit foarte clar cu familia mea.

Una de trei saptamani in Abadiania, Brazilia unde fac SPA pentru suflet, unde sunt doar eu cu mine ca sa imi pot face bilantul lucrurilor bune si celor mai putin bune, iar in fiecare an in septembrie ma duc sase saptamani sa fac yoga in muntii Himalaya, pentru ca aceste exercitii imi ajuta corpul sa functioneze bine.


Newsletter Ele.ro