« Femei de afaceri

Monica Muntean, despre secretele unui business 100% romanesc

Undeva in Banat a inceput o poveste, o poveste de business. Tinute vestimentare pentru ocazii speciale, tipuri diferite de rochii office, casual si sport, toate intr-o colectie cu peste 10.000 de modele pentru femei! Numai in ultimul an, magazinul online a fost vizitat de peste 5 milioane de femei! Reteta succesului o stie Monica Muntean, CFO al brandului StarShinerS.

Cum definiti piata de e-commerce pe segmentul fashion din Romania?

Piata de e-commerce pe segmentul fashion din Romania este dinamica si se apropie cu pasi repezi de maturitate. Mai multe studii realizate in 2014 arata ca din cei peste 1 milion de romani care fac cumparaturi online, in jur de 200.000 cumpara produse din industria fashion. Sunt cativa ani de cand romancele gasesc o activitate de relaxare in shopping-ul online si fac cumparaturi fashion online si de 2-3 ori pe saptamana.
Fashion este un segment in care merita sa activezi ca business, daca ai un plan foarte bine definit. Vremurile in care ti-ai deschis un magazin online, ai scos niste produse la vanzare, ti-ai pus niste reclame si vanzarile veneau parca de la sine au trecut la fel de repede pe cat de putin au tinut. Concurenta din zona a condus catre o formare benefica a unui client exigent, pentru care pretul nu mai este principalul factor de alegere a unui magazin online.

Care este povestea StarShinerS?

StarShinerS">StarShinerS s-a nascut in Timisoara, in primavara anului 2008 (ziua lansarii: 15 martie) si s-a raspandit rapid in toata tara, intr-o Romanie care era foarte tanara in online. Daca la inceput impachetam 7-8 colete pe zi si le trimiteam cu Posta Romana, acum impachetam cateva sute si vine microbuzul curierului sa le ia.
Am inceput prin a ne promova pe Yahoo Messenger si Hi5. Acum, suntem prezenti puternic pe principalele canale de promovare in online si suntem activi cu ajutorul platformelor de AdWords, Facebook Ads, Remarketing si Afiliere.

Care sunt cele mai mari dificultati pe care le intalniti in dezvoltarea afacerii voastre?

Lumea se plimba intr-un magazin online asa cum o face si prin mall-uri. Si e un comportament normal. Vin cu zecile de mii. Se uita la sute/mii de produse. Probeaza (adauga in cos), abandoneaza, merg la alt raion/magazin. Industria fashion online se confrunta cu o rata foarte mare de abandon de cos, care duce spre o rata mica de conversie. Aceasta realitate te determina, ca business, sa te lupti mult mai mult timp si cu mult mai multe costuri pentru o conversie.
Pasul urmator in care ii pierzi pe clienti este returul. Din fericire, StarShinerS are o rata de retur mica pentru fashion, unde nu poti proba o haina, n-o vezi cum arata decat in cateva fotografii. Cumperi, practic, dupa ochi, in online. Depunem eforturi constante pentru a ne imbunatati sistemul de masuri, pentru a avea fotografii de produs calitative si cat mai aproape de realitate, investim mult in productie video.
Asa reusim sa ne ajutam cat mai mult posibil clientele in momentul in care se afla in fata alegerii/deciziei de a cumpara de la noi.

Care a fost cel mai dificil moment de pana acum?

Cel mai dificil moment? Cred ca a fost trecerea la un sediu modern, de productie in care ne desfasuram acum activitatea. Practic, managementul cresterii acestui business. Cand am urcat o treapta, doua, trei. Cand, pe langa statutul de distribuitor, l-am adaugat si pe cel de producator. Dar stiam c-o sa reusim, pentru ca ne-am planificat acest moment pana in cele mai mici detalii!
Din 2013, StarShinerS isi desfasoara activitatea de productie, depozit, dezvoltare in apropiere de Oradea, in localitatea Palota. Aici am deschis si primul nostru ShowRoom, o manifestare fizica a magazinului nostru online. Acest proces s-a concretizat in urma unui volum important de investitii intr-o tehnologie noua de productie vestimentara, in scolarizarea angajatilor si in studii de piata care ne indica cerintele clientelor.
Astfel ca acum avem o echipa profesionista la StarShinerS!

Prin ce se remarca business-ul vostru?

As vrea sa punctez din punct de vedere client, mai ales. StarShinerS are aproape 8 ani de cand, fie ploaie, fie vant, fie sarbatoare, fie criza economica generala, aduce clientilor sai in fiecare saptamana cate o colectie noua de haine. Suntem promotori ai conceptului Pronto Moda.
Asa am reusit de-a lungul anilor sa ne formam o clientela de baza, stabila, care intra pe site-ul nostru in fiecare vineri, de la ora 19, pentru a vedea, a alege si a cumpara din Noua Colectie StarShinerS. In fiecare vineri, in intervalul orar 19 - 20, Noua Colectie este, practic, doar afisata, butonul "Adauga in cos" fiind inactiv.
Este momentul in care fetele se uita prin magazin, se consulta (isi trimit linkuri) si se gandesc. La ora 20 punct, butonul "Adauga in cos" se activeaza si... noi suntem pe pozitii, urmarim load-ul serverelor si mergem mai departe!

Un alt aspect pe care suntem stapani este controlul calitatii. Articolele noastre au o calitate foarte buna, fara a avea si preturile exorbitante de brand. Practic, le verificam, manual, pe toate inainte de a le impacheta si tindem catre o rata de zero retur defecte.

Ce cifra de afaceri aveti si ce rezultate estimati pentru viitor?

Anul trecut (2014) am avut o cifra de afaceri de 10 milioane lei (2,54 mil euro).
Cel mai probabil, vom incheia 2015 cu o cifra de afaceri de peste 3 milioane euro.

Cu ce vedete v-ati asociat pana acum si care este criteriul prin care o faceti?

Lista e luuunga! Uite o selectie: Bianca Dragusanu, Andreea Banica, Anda Adam, Loredana Chivu, Oana Zavoranu, Adelina Pestritu, Gina Pistol, Cosmina Pasarin, Laurette, Lora, Amma. Le-am ales dupa mai multe criterii.
Cel mai important ni s-a parut nu atat notorietatea in acel moment (desi a fost un factor important in luarea deciziei), cat faptul ca s-au potrivit foarte bine cu hainele colectiilor pe care ne-am dorit sa le lansam cand am lucrat cu aceste vedete.

Cum estimati evolutia vanzarilor online via mobile pentru produsul vostru?

40% din volumul nostru de vanzari provine din mobile.
Noi ne-am pregatit destul de tarziu cu o versiune de website dedicata dispozitivelor mobile. Inainte sa avem aceasta versiune, un sfert din totalul comenzilor primite erau facute pe telefonul mobil.
Cifrele ne arata ca in 2016 vom asista la o pondere a vanzarilor de 60-40, in favoarea mobilului. Ce impact vor avea aceste cifre in anii urmatori asupra business-ului? Inca analizam profund acest lucru. De altfel, nu e nicio surpriza in evolutia acestor cifre. Suntem "amenintati" de cresterea uriasa a mobilului, de migrarea de la desktop la mobile de ani buni de zile, de prin 2010.

Care este cea mai reusita campanie a voastra?

Fara nicio indoiala, "Black Friday 2014 - Reduceri pe bune!" este campania care ne-a adus cele mai multe beneficii. Faptul ca a fost o campanie in doi pasi (2 weekend-uri la rand) a fost foarte benefic si am profitat la maximum. Am investit bugete triple si s-au vazut rezultatele. Achizitii de clienti noi, crestere spectaculoasa a vanzarilor fata de BF-ul 2013.
Ne-am concentrat startegia asupra calitatii, nu neaparat asupra cantitatii traficului atras si am avut succes. Am comunicat onest si, clar!, anul acesta vom face la fel. Daca-l pacalesti pe client, te pacalesti pe tine. Daca esti sincer cu el si ii oferi promotii adevarate, clientul te va aprecia.
Practica maririi preturilor inainte de-o campanie promotionala, de dragul procentelor mari, taiate dintr-un pret umflat, e pierzatoare. Si anul acesta, de Black Friday 2015, pregatim cateva surprize frumoase pentru clientii nostri!

Care este comportamentul de consum al unei cliente StarShinerS?

Emotional, in principal. Shopping de impuls. Internetul face parte din viata clientelor noastre in asa masura, incat ele apeleaza la aceste resurse pentru informare, comunicare, divertisment si shopping. Sunt cateva bariere simple pe care multi oameni le simt cand vine vorba de a cumpara online. Dar, o data depasite aceste bariere, cerul este limita!
Nu trebuie decat o prima experienta placuta de shopping. Traim in lumea "la un click distanta" si intrebarea care se pune este ce ne motiveaza sa dam acel click? Si, raspunsul este: emotii si nevoi. Daca cele doua se regasesc in persoana care sta sa decida daca sa dea click sau nu, atunci aceasta persoana iti va deveni client.

Care sunt produsele care se vand cel mai bine?

Rochiile! Si, mai nou, rochiile StarShinerS, rochiile produse de noi. Am creat o linie inedita de rochii cu broderii, sub numele de Tropical Paradise, cu produse realizate exclusiv in Romania.

Ce strategie de business da cele mai bune roade?

Strategia noastra de baza este orientata spre piata. Depunem eforturi constante pentru 1. cresterea brandului StarShinerS si 2. pentru optimizarea web-shopului nostru. Secundar, ne extindem pe extern, cu predilectie in Ungaria, si deservim clienti romani care traiesc/muncesc in strainatate (Italia, Spania, Germania).
Si, o experienta indelungata de distribuitor ne ajuta acum sa avem un cuvant de spus si ca producatori, ocupand online o nisa libera in Romania, dar cu traditie in offline, acea a broderiilor.


Newsletter Ele.ro